راه های درمان مشکلات قبل ازدواج

 راه های درمان مشکلات قبل ازدواج

راههای درمان مشکلات ازدواج

عشق برای هیچکدام از ما مفهوم دور از ذهنی نیست. شاید اکنون تمایل بسیاری برای ازدواج با شریک عاطفی خود داشته باشید. با این وجود، دچار مشکلاتی هستید و نمی دانید که چگونه باید آنها را حل کنید. ممکن است اخیرا با پارتنر خود در زمینه هایی نظیر مسائل مالی، اشتغال، ارزش ها، باورها، توقعات جنسی، تقسیم کارهای خانه، تصمیم گیری در مورد بچه دار شدن و نحوه مدیریت و حل تعارضات دچار چالش شده باشید. با این حال دوست دارید راه های درمان مشکلات قبل ازدواج را بدانید تا بتوانید زندگی مشترکتان را با معشوق خود آغاز کنید.

 

راهکارهای این مسائل، تخصصی تر و عمیق تر از چیزی است که فکرش را می کنید. برای مثال اگر به عنوان یک مرد با اشتغال پارتنرتان مشکل داشته باشید، شاید با روش های خودتان بتوانید او را از انجام این کار منصرف کنید، اما شاید ندانید که مفهوم کار کردن برای یک زن، فراتر از داشتن درآمد است. در ورای این خواسته ارزش هایی مانند برابری زن و مرد، سهیم بودن در مخارج زندگی، باورهای فمینیستی و مسائل دیگری نهفته است. ارزش های افراد به راحتی تغییر نخواهند کرد.

 

به همین دلیل، شاید با منصرف کردن پارتنر خود برای مدتی با او به صلح برسید اما او از شما خشمگین خواهد شد زیرا خواسته قلبی خود را برای شما زیر پا گذاشته است. در نهایت این خشم به شما و رابطه تان آسیب خواهد زد. ممکن است که او خشم خود را به صورت بهانه گیری های مکرر، قهر کردن یا رفتار های پرخاشگرانه نشان دهد.

در این موقعیت، شرایط برای شما مبهم شده و از خود می پرسید که چرا چنین رفتارهایی را از او می بینید؟

 

از این مثال می توان نتیجه گرفت که مشکلات پیش از ازدواج ریشه ای عمیق در تربیت، عقاید و ارزش های دو نفر دارد. به همین دلیل، برای آنکه این مسائل به تعارضات غیرقابل حل تبدیل نشوند، مشاوره پیش از ازدواج میتواند بسیار کمک کننده باشد. در واقع، مشاوره زوجین قبل از ازدواج می تواند به شما کمک کند تا قبل از آغاز زندگی مشترک، تمامی چالش ها و تعارضات را بررسی و حل کنید. پس از جلسات تراپی، هر دوی شما به تفاهم رسیده و یک برنامه سازنده برای زندگی مشترک جدیدتان آماده می کنید.

درمان مشکلات قبل ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

اکثر مردم تمایل دارند که مراجعه به دکتر روان درمانگر را تا حد امکان به تعویق بیندازند. آنها به جای آنکه در ابتدا به تراپی مراجعه کنند، آن را به عنوان آخرین راه حل برای درمان خود یا نجات ازدواجشان در نظر می گیرند. بهره بردن از مشاوره قبل از ازدواج برای افراد مانند این است که با یک قایق نجات مجهز وارد دریایی خروشان شوند.

 

با این وجود، اکثر زوج ها زمانی که دارند غرق می شوند، درخواست کمک می کنند. جمله معروف پیشگیری بهتر از درمان است، در این قضیه نیز کاربردی است. در واقع، مشاوره پیش از ازدواج به معنای جلوگیری از پیچیدگی و غیر قابل حل شدن تعارضات زوجین می باشد. با استفاده از آن می توانید آینده ازدواج خود را تضمین کنید. همین امروز می توانید از یک زوج درمانگر ماهر وقت بگیرید و به راه های درمان مشکلات قبل ازدواج آگاهی کاملی بیابید.

 

آیا مشاوره قبل از ازدواج ضروری است؟

پاسخ این سوال مثبت است زیرا دلایل متعددی وجود دارند که ضرورت این امر را تایید می کنند. تراپی زوجین، پیش از آغاز زندگی مشترک، به آنها فرصتی می دهد تا یکدیگر را بیشتر و بهتر درک کنند، مهارت های ارتباطی و حل مسئله را به گونه ای سالم و سازنده یاد بگیرند و به همه ابعاد شخصیت طرف مقابل آگاه شوند. در واقع، زمانی که افراد بتوانند تمامی افکار و احساسات خود را در محیطی امن و به صورت محرمانه بیان کنند، به مشاور این امکان را می دهند که تحلیل درستی از رابطه به دست بیاورد. او برداشت خود را با زوجین در میان خواهد گذاشت. همچنین، به آنها در مورد آینده زندگی مشترکشان بینش داده و راه های درمان مشکلات قبل ازدواج را آموزش خواهد داد.

 

اکثر زوج ها، در اوایل رابطه، مسائل و مشکلات را کوچک نمایی کرده و نادیده می گیرند. با این وجود، با گذشت زمان است که همین موارد کوچک به مشکلات بزرگ و غیر قابل حلی تبدیل می شوند.

وقتی افراد، قبل از شروع زندگی مشترک خود، در جلسات مشاوره ازدواج شرکت می کنند، به این مسائل به ظاهر کوچک اما خطرناک بینش پیدا می کنند. همچنین، قبل از اینکه این موارد به مشکلات بزرگی تبدیل و منجر به فاصله عاطفی بین زوجین شود، حل خواهند شد.

مزایای مشاوره قبل از ازدواج

یکی از مهم ترین مزایای مشاوره قبل از ازدواج این است که به درمان جویان کمک می‌کند تا بررسی کنند که آیا شخص مقابل برای آنها مناسب است یا خیر. جلسات تراپی، طرفین رابطه را با خود واقعیشان آشنا خواهد کرد. در واقع، وقتی انسان مجذوب و عاشق کسی می شود، هیجانات او است که اعمالش را کنترل می کند. فرد در اوایل آشنایی، طرف مقابل را ایده آل می داند، برای رسیدن به او سر از پا نمی شناسد، ایرادات او را انکار می کنند و پرچم های قرمز رابطه را نادیده می گیرند. به مرور و پس از گذشت زمان، زوجین با نقاط ضعف یکدیگر آشنا می شوند.

مزایای مشاوره قبل از ازدواج

 

مشاوره قبل از ازدواج، از همان ابتدا، شما را با تمامی ویژگی های پارتنرتان آشنا خواهد کرد. به همین دلیل می تواند به شما کمک کند تا تصمیم درستی بگیرید. همچنین، اگر تصور می کنید که می توانید طرف مقابلتان را بعد از ازدواج دهید، بدانید که این تلاش شما بیهوده بوده و به شکست و ناامیدی منجر خواهد شد. ارزش ها، باور ها و تربیتی که فرد در طی چندین سال در معرض آنها بوده است، با تلاش یک یا دو ساله شما تغییر نخواهد کرد زیرا این موارد در او نهادینه شده است.

 

یکی دیگر از مزایای مشاوره قبل از ازدواج این است که می تواند به زوج ها کمک کند تا مهارت های ارتباطی خود را، قبل شروع زندگی مشترک، تقویت کنند. این بدان معناست که آنها نقشه راه و آگاهی کاملی برای حل هر مشکل و تعارضی که در آینده ایجاد می شود را خواهند داشت.

 

بیشتربخوانید: مشاوره قبل از ازدواج

سوالات مشاوره قبل از ازدواج

بهترین روان درمانگر، در روند جلسات، افراد را از منظر های مختلف مورد بررسی قرار خواهد داد. او دیدگاه زوجین را درباره مسائلی نظیر مردسالاری یا زن سالاری، تعداد فرزندان، مذهب، شغل، پول و موارد دیگر می پرسد تا هر دو طرف نسبت به جهان بینی دیگری آگاه شده و بتوانند نظرات خود را در مورد آن موضوع مورد بحث قرار دهند. همچنین یکی از مسائلی که در مشاوره پیش از ازدواج بررسی می شود، تمایز یافتگی زوجین از جهت روانی و مالی است، زیرا عدم تمایز یافتگی یکی از پیش بینی کننده های طلاق می باشد.

مشکلات ازدواج
مشکلات ازدواج

سوالات تست قبل از ازدواج

در جلسات تراپی برای آگاهی از شخصیت طرفین رابطه، از آزمون هایی نظیر نئو، میلون، مینه سوتا و نیازهای اساسی گلاسر استفاده می شود. تست نئو یک پرسشنامه شخصیت شناسی است که پنج بعد یا ویژگی اصلی شخصیت فرد را ارزیابی می کند. این صفات عبارتند از: گشودگی به تجربه، وظیفه شناسی، برون گرایی، پذیرا بودن و روان رنجوری.

آزمون مینه سوتا (MMPI) یک آزمون روانشناختی است که ویژگی های شخصیتی و آسیب شناسی روانی را ارزیابی می کند. هدف اصلی آن نیز ارزیابی مشکلات مربوط به سلامت روان نظیر اختلال شخصیت ضد اجتماعی، پارانوئید، افسردگی، اسکیزوفرنی و دیگر بیماری ها است.


سخن آخر

مشاوره قبل از ازدواج، فضایی امن و محرمانه برای شما و شریک زندگیتان فراهم می کند تا در مورد جنبه ها و ابعاد مهم ازدواج خود بحث کرده و برنامه ریزی کنید. وظیفه تراپیست نیز این است که طرفین رابطه را در این بحث ها راهنمایی کند تا به نتایج مفید و موثری برسند. علاوه بر این، افراد در این فرایند مهارت هایی را یاد می گیرند تا بتوانند به خوبی به راه های درمان مشکلات قبل ازدواج واقف شوند، بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و تعارضات را به صورتی سازنده حل کنند.

 

سوالات متداول درمان مشکلات قبل ازدواج

در مشاوره قبل از ازدواج در مورد چه مسائلی صحبت می شود؟

مشاوره پیش از ازدواج راهی مفید برای آگاهی پیدا کردن از برخی موضوعات است که صحبت کردن در مورد آنها می تواند برای زوجین سخت باشد. مسائلی مانند مذهب، پول، سلامتی، شغل، فرزندان، تقسیم کار خانه، پس انداز، ارتباط با دوستان و خانواده در این جلسات بررسی می شوند. اطلاعاتی که از دیدگاه دیگری به دست می آورید، به شما کمک خواهد کرد تا اطمینان حاصل کنید که شما و پارتنرتان برای ازدواج با یکدیگر مناسب هستید.

تفاوت مشاوره قبل از ازدواج با زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی به طور کلی برای زوج هایی مناسب است که به دنبال حل یک مسئله و مشکل خاص هستند. مشاوره قبل از ازدواج برای افرادی که می خواهند آگاهانه و با یادگیری مهارت های ارتباطی درست، زندگی مشترک سالمی تشکیل دهند، مناسب می باشد.

مشاوره قبل از ازدواج چند جلسه است؟

فرایند این تراپی از 8 تا 10 هفته یا 3 تا 6 ماه طول می کشد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonدرخواست مشاوره