راه های پیشگیری از اختلالات یادگیری

کودکان امروزی بسیار کم تحرک هستند و بیشتر اوقات خود را با بازی های کامپیوتری می گذرانند. در واقع، تلویزیون، سی دی، فیلم، رایانه و سرگرمی های ویدیویی مانع از فعالیت جسمانی کافی در دوران کودکی می‌شوند و خلاقیت فرزند شما را محدود می کنند. این عدم تحرک ممکن است باعث بروز بیماری های مختلفی، از چاقی گرفته تا اختلالات یادگیری، شوند. بسیاری از والدینی که به رشد سالم فرزند خود اهمیت می دهند، به دنبال آگاهی از راه های پیشگیری از اختلالات یادگیری می باشند. بروز این اختلالات میتواند پس از واقعه ای ناگوار در دوران کودکی اتفاق بیفتد. با این وجود، در برخی از مواقع این اختلال در کودک قابل پیشگیری نیست، زیرا او با این بیماری متولد شده است.

راه های پیشگیری از اختلالات یادگیری

کمک به کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری

همه خردسالان به محبت، تشویق و حمایت نیاز دارند. چنین عکس العمل های مثبتی نسبت به کودکانی که اختلال یادگیری دارند، می تواند به آنها کمک کند تا احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و عزم راسخی برای ادامه راه درمان داشته باشند، حتی اگر شرایط سخت پیش برود.
به یاد داشته باشید که وظیفه شما به عنوان والدین، درمان کردن اختلال فرزندتان نیست، بلکه باید او را برای مقابله با چالش های اجتماعی و عاطفی مجهز کنید. فراموش نکنید که نحوه رفتار و پاسخ شما به مشکلات کودک تاثیر زیادی روی او خواهد داشت. داشتن نگرشی مثبت نسبت به آینده، اختلال یادگیری را درمان نمی کند، اما می تواند به کودک شما امیدواری و اطمینان خاطر دهد که همه چیز بهتر خواهد شد.

اختلال یادگیری، مشکل غیرقابل حلی نیست. به خود یادآوری کنید که همه انسان ها با موانع و چالش هایی در زندگی روبرو هستند، اما باید به فرزندتان بیاموزید که چگونه با آن موانع کنار بیاید بدون اینکه دلسرد شود یا کناره گیری کند.
به یاد داشته باشید که شما، به عنوان یک مادر یا پدر، بیشترین تاثیر را بر فرزندتان دارید، زیرا کودکان والدینشان را الگوی خود قرار می دهند و از او پیروی خواهند کرد. اگر در مواجهه با چالش های این مسیر با خوش بینی، امیدواری، سخت کوشی و شوخ طبعی برخورد کنید، فرزندتان دیدگاه شما را درونی خواهد کرد.

روی نقاط قوت کودک، به جای نقاط ضعف او، تمرکز کنید. شخصیت فرزند شما با اختلالی که به آن مبتلا است، تعریف نمی شود. ناتوانی یادگیری یک ضعف محسوب می شود، اما قطعا در وجود کودک شما نقاط قوت زیادی وجود دارد. روی استعدادهای فرزندتان متمرکز شوید. زندگی کودک شما نباید حول محور اختلال یادگیری او بچرخد.

تشخیص اختلال یادگیری

با درک انواع مختلف اختلالات یادگیری و علائم آن، می‌توانید چالش ها و مشکلاتی را که فرزندتان در این مسیر با آن مواجه خواهد شد، تشخیص دهید و درمان موثر و مفیدی برای او بیابید. کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری ممکن است در بیان احساسات، تنظیم هیجانات خود و درک رفتارهای غیرکلامی دیگران دچار مشکل شوند. این موضوع نیز می تواند منجر به چالش هایی در کلاس درس و روابط اجتماعی آنها شود.
همچنین اختلالات یادگیری در کودکان ابتدایی، می‌تواند باعث عزت نفس پایین، گوشه‌گیری و مشکلات رفتاری آنها شود. به همین دلیل مراجعه به یک روان درمانگر ماهر، می تواند به شما کمک کند تا به خوبی فرزندتان را در این مسیر همراهی و حمایت کنید.

تشخیص اختلال یادگیری

انواع مختلف اختلالات یادگیری

انواع مختلفی از اختلالات یادگیری وجود دارد که شدت آن می تواند خفیف، متوسط، شدید یا عمیق باشد، اما به طور کلی، اختلال یادگیری یک بیماری مادام العمر است. تشخیص ناتوانی یادگیری خفیف می تواند دشوار باشد، زیرا این افراد به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می کنند و می توانند اکثر وظایف روزمره خود را به تنهایی انجام دهند. افراد مبتلا به اختلالات یادگیری شدید یا عمیق، به مراقبت و حمایت بیشتری نیاز دارند. اشخاصی که مبتلا به نوع متوسط آن ​​هستند نیز ممکن است در برخی از زمینه ها به کمک نیاز داشته باشند. اختلالات یادگیری معمولا با بیماری هایی نظیر بیش فعالی، کم توجهی، اضطراب و افسردگی نیز همراه است.

بزرگترین نگرانی هر والدینی، سلامتی فرزند و آینده او خواهد بود. به عنوان یک والد، با تشویق و حمایت فرزندتان می توانید به او در این مسیر کمک کنید. هر کودکی دارای نیازهای منحصر به فرد است، اما با مراجعه به روانشناس متخصص در زمینه درمان کودکان مبتلا به اختلال یادگیری می توانید زندگی رضایت بخش فرزند خود را تضمین کنید.

دکتر آناهیتا کوچکی، متخصص و درمانگر کودکان و مشاور کودک در اصفهان در این مسیر شما را همراهی خواهد کرد.

انواع مختلف اختلالات یادگیری

چه اتفاقاتی می توانند باعث اختلال یادگیری شود؟

اختلالات یادگیری زمانی رخ می دهد که مغز هنوز در حال رشد است (قبل از تولد، در حین یا بلافاصله پس از تولد). چندین مسئله می تواند باعث ابتلای کودک به این بیماری شود. در صورتی که قبل از تولد کودک، اتفاقاتی برای سیستم عصبی مرکزی یا مغز و نخاع او بیفتد یا مادر در دوران بارداری دچار حادثه یا بیماری شود، منجر به این بیماری خواهد شد. همچنین اگر نوزاد در هنگام تولد اکسیژن کافی دریافت نکند، به سرش ضربه وارد شود یا خیلی زود به دنیا بیاید، ممکن است به اختلال یادگیری مبتلا شود. حادثه هایی که پس از تولد منجر به این ناتوانی می شوند، شامل ابتلا به بیماری هایی در اوایل کودکی، تصادفات و تشنج می باشد.

علائم اختلال یادگیری

بسیاری از کودکان در خواندن، نوشتن یا یادگیری دروس مشکل دارند. این بدان معنا نیست که آنها به اختلالات یادگیری مبتلا هستند. اغلب کودکان مبتلا به این ناتوانی چندین نشانه و علائم دارند که با گذشت زمان از بین نمی رود و بهتر نمی شود. علائم اختلالات یادگیری از فردی به فرد دیگر نیز متفاوت است.
علائم شاخصی که نشان می‌دهد که احتمالا کودک به ناتوانی یادگیری مبتلا می باشد، شامل موارد زیر است:

• ضعف در یادگیری خواندن یا نوشتن
  • مشکل در یادگیری ریاضی
  • حافظه ضعیف
  • اختلال توجه و تمرکز
  • مشکلاتی در انجام دستورالعمل‌ها
  • دست و پا چلفتی بودن
  • مشکل در تشخیص و بیان زمان
  • انجام رفتاری بدون فکر کردن به نتایج احتمالی آن یا تکانشگری
  • ناتوانی در بازی کردن با همسالان در مدرسه و ضعف در ارتباطات اجتماعی
  • مشکل در حفظ تمرکز دارند و حواس آنها به راحتی پرت می شود.
  • مشکل در بیان صحیح یک کلمه با صدای بلند یا بیان افکار خود
  • استفاده از عبارات کوتاه و ساده یا حذف برخی کلمات در جمله
  • ضعف در درک کلمات یا مفاهیم

نشانه های اختلال یادگیری

وجود این علائم به تنهایی برای تشخیص اینکه فرد دارای اختلال یادگیری است کافی نیست. فقط یک متخصص می تواند این بیماری را تشخیص دهد. هر نوع از اختلالات یادگیری نیز علائم خاص خود را دارند.

علائم افسردگی در کودکان

نشانه های افسردگی در کودکان بسیار متفاوت از بزرگسالان است. در اغلب اوقات، این بیماری در کودکان تشخیص داده و درمان نمی شود زیرا این علائم به عنوان تغییرات عاطفی و خلقی فرد با توجه به تغییرات رشدی او شناخته می شود. علائم اولیه افسردگی حول محور غم و اندوه، احساس ناامیدی و تغییرات خلقی می چرخد.
علائم و نشانه های افسردگی در کودکان عبارتند از:

• بدخلقی، عصبانیت یا تحریک پذیری
  • احساس غم و ناامیدی مداوم
  • کناره گیری از روابط اجتماعی
  • حساسیت بیش از حد نسبت به طرد شدن
  • افزایش یا کاهش اشتها
  • بی خوابی یا خواب زیاد
  • گریه کردن های مداوم
  • مشکل در تمرکز
  • خستگی و کم انرژی بودن
  • شکایات جسمانی (مانند معده درد و سردرد) که به درمان پزشکی پاسخ نمی‌دهند.
  • عدم علاقه به سرگرمی هایی که قبلا انجام می دادند.
  • احساس بی ارزشی یا گناه
  • اختلال در تفکر
  • افکار مرگ یا خودکشی

همه کودکان تمامی این علائم را ندارند. در واقع، اکثر آنها علائم متفاوتی را در زمان و شرایط مختلف نشان می‌دهند. در صورت عدم درمان افسردگی، کودکان بالای دوازده سال ممکن است شروع به مصرف مواد مخدر یا الکل کنند. افراد کم سن و سال نیز اقدام به خودکشی می کنند و ممکن است زمانی که ناراحت یا عصبانی هستند این کار را به صورت تکانشی انجام دهند. دختران بیشتر احتمال دارد که اقدام به خودکشی کنند، اما پسرها وقتی اقدام به این کار می کنند، به احتمال بیشتری جان خود را از دست می دهند. کودکانی که سابقه خانوادگی خشونت، سوء مصرف الکل، یا سوء استفاده جسمانی یا جنسی دارند، در معرض خطر بیشتری برای اقدام به خودکشی هستند.

چرا کودکان افسرده می شوند؟

سه درصد از کودکان و هشت درصد از نوجوانان ساکن ایالات متحده آمریکا به افسردگی مبتلا هستند. این بیماری، در پسران زیر ده سال شایع تر است. اما در سن شانزده سالگی، ابتلای دختران به افسردگی بیشتر است. اختلال دوقطبی در نوجوانان بیشتر از کودکان دیده می شود. با این وجود، اختلال دوقطبی در کودکان می تواند شدیدتر از نوجوانان باشد. همچنین افسردگی ممکن است با اختلال کم توجهی و بیش فعالی، اختلال وسواس فکری جبری یا اختلال سلوک (CD) همراه باشد.
این اختلال در کودکان می تواند ناشی از بیماری های جسمانی، رویدادهای دردناک زندگی، سابقه خانوادگی، محیط زندگی نامناسب، آسیب پذیری ژنتیکی و اختلالات بیوشیمیایی باشد. افسردگی یک خلق و خوی گذرا نیست و شرایطی نیست که بدون درمان مناسب از بین برود.

آیا می توان از افسردگی در کودکان پیشگیری کرد؟

کودکانی که سابقه خانوادگی افسردگی دارند بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند. افرادی که والدین مبتلا به افسردگی دارند، معمولاً اولین دوره افسردگی خود را زودتر از کسانی که پدر و مادر آن ها به این بیماری دچار نیستند، تجربه می کنند. همچنین کودکانی که در خانواده های پر تعارض و درگیری رشد می کنند یا نوجوانانی که موادی مانند الکل و مواد مخدر مصرف می کنند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی هستند.

سخن آخر

اختلالات یادگیری رشد و دسترسی کودکان به آموزش اولیه را کند می‌کند. با این حال، میزان هوش هیچ ربطی به ابتلا به این بیماری ندارد. کودکانی که دچار این اختلال می شوند، می‌توانند در مسائل دیگر بسیار با استعداد باشند. همچنین کودکان دچار اختلالات یادگیری ممکن است قربانی مسخره کردن همسالان خود شوند و یا حتی مورد مواخذه معلمان خود قرار گیرند که این موضوع فقط بر مشکلات آنها می‌افزاید.

چه راهکارهای در فرایند درمان اختلالات یادگیری در کودکان ابتدایی موثر است؟

معلمان این کودکان می توانند از راهبردهایی نظیر موارد زیر کمک بگیرند:

• برای تکمیل تکالیف کلاسی آنها زمان اضافی در نظر بگیرید.
  • صدای خود را برای آنها ضبط کنید.
  • کمتر از دیگر کودکان آنها را به نوشتن مجبور کنید.

شایع ترین اختلالات یادگیری چیست؟

چهار اختلال یادگیری شایع عبارتند از:

1. نارساخوانی
  2. کم توجهی و بیش فعالی
  3. دیس گرافی
  4. دیسپراکسی

منظور از پیشگیری از اختلالات یادگیری چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، پیشگیری از این بیماری برای کاهش نیاز کودکان به خدمات آموزشی ویژه برای اختلالات یادگیری طراحی شده است.