زوج درمانی شناختی رفتاری

 زوج درمانی شناختی رفتاری

زوج درمانی شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری بر تغییر افکار، احساسات و رفتار موثر است. این رویکرد می تواند در جلسات زوج درمانی نیز استفاده شود. زوج درمانی شناختی رفتاری به طرفین رابطه کمک می کند تا رفتار خود را به نحوی که برای رابطه آنها سازنده باشد، تغییر دهند. پروتکل های زوج درمانی شناختی رفتاری کمی متفاوت از درمان فردی با این رویکرد می باشد.

رویکرد شناختی رفتاری در درمان زوجین بر این اصل استوار است که شما، شریکتان و رابطه بینتان سه جز متمایز درمان هستید. به این معنا که درمانگر پروتکل ها را در طول فرایند درمانی برای این سه موجودیت متمایز در نظر می گیرد. همچنین روانشناس تعاملات بین شما دو نفر را در طول جلسات تسهیل می کند.

زوج درمانی شناختی رفتاری

زوج درمانی شناختی رفتاری

شما و همسرتان در زندگی زناشویی وجه اشتراک هایی با هم دارید. اما زندگی مشترک به این معنا نیست که به عنوان فردی با شخصیت متمایز از همسرتان در نظر گرفته نشوید. به همین دلیل در جلسات به مشکلات شخصی نیز پرداخته می شود. ممکن است که شما در فرایند درمان به عنوان یک مادر یا یک همسر مشکلات خود را بیان کنید. همچنین به عنوان شخصی متمایز از نقشتان در زندگی مشترک نیز صحبت خواهید کرد. زوج درمانگر به طرفین رابطه خواهد گفت که الگوهای مخرب رابطه زناشویی آنها چیست. سپس زوجین با انجام یکسری تکالیفی، بر رفتار هایی که منجر به تخریب رابطه شده است، کار خواهند کرد.

جلسات زوج درمانی

در طول فرایند زوج درمانی شناختی رفتاری، شما و همسرتان روی مسائلی مانند نحوه ارتباط، خیانت و اعتماد کار خواهید کرد. از تکنیک های CBT می توان برای حل طیف گسترده ای از مشکلات استفاده کرد. رویکرد شناختی رفتاری برای زوج درمانی نیز مناسب است زیرا بسیاری از زوج ها نیاز به تغییر افکار، رفتارها و احساسات خود و ایجاد رابطه ای سالم دارند. سی بی تی پروتکل های مشخص و منظمی را برای دستیابی به این اهداف در اختیار افراد قرار میدهد. چندین تکنیک سی بی تی برای بهبود رابطه زوجین وجود دارد.

تاثیر این روش ها بارها مورد تحقیق قرار گرفته است. این تکنیک ها باعث نزدیک شدن افراد به یکدیگر شده و در عبور از موانع و چالش های صمیمیت بسیار مفید هستند. به طور کلی درمان شناختی رفتاری در بهبود افسردگی، کنار آمدن با جدایی، تعارض های رابطه، حسادت، تمایل شدید به روابط فرازناشویی، سوء استفاده عاطفی، مشکلات جنسی، عدم صمیمیت فیزیکی یا عاطفی و اعتیاد به پورنوگرافی کاربردی است.

جلسات زوج درمانی

جلسات زوج درمانی

یکی از مسائلی که می تواند بر نحوه برقراری ارتباط زن و شوهر تاثیرات منفی بگذارد، تحریف های شناختی است. به عنوان مثال، اگر تصور می کنید که می دانید شریک زندگی شما به چه چیزی فکر می کند، دچار تحریف شناختی ذهن خوانی شده اید. هدف زوج درمانی شناختی رفتاری، آموزش مهارت های ارتباط موثر به زوجین، مهار تحریف های شناختی و بازسازی شناختی است. روانشناس افراد را برای انجام رفتارهای مثبت و سازنده تشویق خواهد کرد. شما و همسرتان یاد خواهید گرفت که چگونه افکار منفی یا ناسازگار را به افکاری مثبت تبدیل کنید. درمانگر در طی جلسات، رفتارهای زوجین را مشاهده کرده و آنها را از الگوهای مخرب رابطه، رفتارهای ناسازگار و تحریف های شناختی آگاه می کند.

بهترین زوج درمانگر شناختی رفتاری

زوج درمانگران شناختی رفتاری یا سی بی تی شغل منحصر به فردی دارند. آنها در تغییر دادن شرایط رابطه به شما کمک می کنند. روانشناسان، افراد را در مورد مسائل مختلف آگاه کرده و تکنیک های خاصی را به آنها آموزش می دهند. هدف اساسی آنها این است که بدانند طرفین رابطه تمایل به تغییر چه چیزی دارند و رضایت آنها از رابطه چگونه حاصل خواهد شد.

درمانگران زوج، شما را در شناسایی مسائلی که قابل تغییر هستند، راهنمایی می کنند. همچنین آنها به زوجین یاد می دهند که چگونه مسائل غیرقابل تغییر را بپذیرند.

به طور کلی، هدف زوج درمانگران شناختی رفتاری این است که طرفین رابطه را به اهداف زیر برسانند:

  • افزایش رضایت از رابطه
  • همدلی و درک
  • بهبود صمیمیت عاطفی و جنسی
  • توانایی ابراز عشق و علاقه
  • افزایش میزان اعتماد به همسر
  • پذیرفتن طرف مقابل و پذیرفته شدن توسط او
  • ایجاد ظرفیت روانی برای بخشش همسر

مراحل زوج درمانی مبتنی بر CBT

همه ما زمانی که دچار شکست عاطفی می شویم، به مرور به دلایل تمام شدن رابطه پی خواهیم برد. افرادی که رابطه آنها به بن بست رسیده است به خوبی این موضوع را درک می کنند. یکی از این دلایل، انتظاراتی است که از شریک خود داریم ولی هیچگاه آنها را بیان نکرده ایم. در مرحله اول جلسات زوج درمانی شناختی رفتاری، این انتظارات به نحوی موثر بیان شده و توسط روانشناس ارزیابی می شوند. در مرحله دوم، افراد مشکلات موجود در رابطه را با کمک درمانگر بررسی می کنند. آنها مسائلی را که دوست دارند در خود، شریک زندگی و رابطه تغییر دهند، شناسایی و بیان می‌کنند. این فهرست مشکلات و تغییرات، اساس اهداف و مقاصد زوج درمانی را تشکیل می دهند.

در مرحله سوم، زوجین یک قرارداد زناشویی در تمام زمینه های زندگی با یکدیگر می بندند. این قرارداد شامل همان خواسته هایی است که زوجین از طرف مقابل دارند و در زمینه هایی نظیر موارد زیر است:

  • نحوه سرمایه گذاری و خرج کردن درآمد
  • تقسیم کارهای خانه
  • تربیت کودک
  • صمیمیت عاطفی و جنسی
  • زمان با هم بودن
  • زمانی که به صورت فردی سپری می شود.

مزایای زوج درمانی شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری می تواند روابط ما را بهبود بخشد حتی اگر بهبود روابط هدف درمان نیز نباشد. رویکرد سی بی تی بیش از هر روش درمانی دیگری مورد تحقیق و آزمایش قرار گرفته است. نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که نه تنها خود فرد، بلکه افراد نزدیک به او نیز از درمان بهره مند می شوند. برخی از مزایای اصلی مشاوره زوج درمانی شناختی رفتاری را در ادامه این مقاله به اختصار توضیح خواهیم داد.
حضور در لحظه حال

اهمیت حضور طرف مقابل به صورت ذهنی یا فیزیکی در رابطه قابل انکار نیست. ما نمی توانیم با کسی که کنار ما حضور دارد ولی ذهنش در جایی دیگر است، ارتباط موثری برقرار کنیم. یکی از شایع ترین شکایت هایی که در جلسات زوج درمانی مطرح می شود همین مورد است.. سی بی تی مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند این مشکل را برطرف کند. نتایج مطالعات متعدد نشان می دهد که آموزش پروتکل های رویکرد شناختی رفتاری در زمینه تمرکز حواس باعث افزایش توانایی فرد در تبدیل شدن به شنونده ای فعال در رابطه است. شما توسط این تکنیک یاد می گیرید که چگونه به صحبت های شریک خود توجه کافی نشان دهید.

مزایای زوج درمانی شناختی رفتاری

مزایای زوج درمانی شناختی رفتاری

کاهش استرس و اضطراب

زمانی که مضطرب می شویم، نمی توانیم به بهترین شکل ممکن خود را در رابطه ابراز کنیم. به همین دلیل اختلالات اضطرابی درمان نشده، تمامی روابط فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال نگرانی مزمنی که در اختلال اضطراب فراگیر وجود دارد، اغلب منجر به تنش، تحریک پذیری و درگیری بین زوجین می شود. رویکرد شناختی رفتاری، موثرترین درمان برای اختلالات اضطرابی است. با کاهش اضطراب، آرامش درونی شما افزایش یافته و در حل تعارضات زناشویی نیز بهتر عمل خواهید کرد.

بهبود خلق و خو و درمان افسردگی

افسردگی درمان نشده نیز مانند اضطراب بر رابطه زوجین تاثیرات منفی می گذارد. افسردگی باعث می شود که دائما خود را سرزنش کنید و از دوست داشتن خود ناتوان شوید. وقتی نمی توانید خودتان را دوست بدارید، از دوست داشتن دیگری نیز ناتوان خواهید بود. به طور کلی، تاثیراتی که افسردگی بر رابطه عاطفی افراد می گذارد شامل موارد زیر است:

  • نداشتن انرژی کافی برای گذراندن وقت با یکدیگر
  • کاهش اشتیاق نسبت به فعالیت هایی که قبلا از آن ها لذت می بردید.
  • کاهش شدید میل جنسی
  • تحریک پذیری، حساسیت شدید به موضوعات سطحی و زودرنجی در رابطه
  • ابراز خشم های کنترل نشده نسبت به طرف مقابل

اگر تنها دوازده تا شانزده هفته تحت درمان سی بی تی باشید، افسردگی شما درمان خواهد شد. پس از این دوره به فردی شاد با عملکردی بهتر تبدیل می شوید. مسلما افراد شادتر رابطه های بهتری نیز می سازند. در روند زوج درمانی شناختی رفتاری، همسر شما یاد خواهد گرفت که چگونه با شما همدلی کرده و شما را در راه بهبودیتان همراهی و حمایت کند.

سخن آخر

زوج درمانی شناختی رفتاری مبتنی بر آموزش مهارت های رابطه به افراد است. این مهارت ها به ما کمک می‌کنند تا در روابط خود بهتر عمل کنیم، خواسته های طرف مقابل را در نظر بگیریم، بایدهای رابطه را متعادل کنیم و احساس کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشیم. جلسات سی بی تی، عزت نفس، خود شفقتی، احترام به خود و اعتماد به نفس ما را نیز بهبود خواهد داد. پروتکل های این درمان بر اساس نیازهای رابطه شما تدوین می شود.

سوالات متداول

سی بی تی تا چه حد بر بهبود روابط عاطفی تاثیر دارد؟

مطالعات نشان داده است که زوج درمانی شناختی رفتاری در 50 درصد مواقع موثر واقع می شود.

آیا این درمان بر خیانت در رابطه موثر است؟

درمان شناختی رفتاری (CBT) می تواند به شما کمک کند تا اعتیاد جنسی خود را درمان کرده و با شریک زندگی خود صداقت داشته باشید.

آیا زوج درمانی شناختی رفتاری می تواند رابطه تمام شده را احیا کند؟

مطالعات نشان می دهد که 75 درصد از روابط با جلسات درمانی سی بی تی احیا می شوند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonدرخواست مشاوره