مشاوره زوج درمانی

 مشاوره زوج درمانی

مشاوره زوج درمانی

تعارض ، مشکل و اختلاف نظر ، به صورت کاملا طبیعی و جدایی ناپذیر در هر رابطه ی طولانی و متعهدانه ای وجود داره ؛ ولی گاهی مشکلات و بحران های زندگی زناشویی اونقدربزرگ میشه که افراد دیگه به تنهایی قادر به بیرون اومدن از بحران و یا حل مشکلات نیستن و در مرحله ای از زندگی قرار می گیرن که جدایی رو تنها راه حل می بینن. در این مرحله با کمک گرفتن از یک زوج درمانگر می تونین یه شانس دوباره به زندگی زناشویی خودتون بدین.
البته مشاوره زوج درمانی همیشه هم مرحله آخر نیست بلکه میتونین درباره اختلاف های کوچک هم از متخصص ، راهنمایی بگیرین،
قبل از اینکه بزرگ بشن !
.

مشاوره زوج درمانی در اصفهان

درخواست کمک تخصصی می تواند برای برخی از زوجین سخت باشد. افراد ممکن است به علت عدم آگاهی، غرور، ترس یا هزینه مشاوره زوج درمانی از آن اجتناب کنند. با این وجود، در اغلب مواقع مراجعه به دکتر روان درمانگر بسیار مفید خواهد بود. زوج هایی که در جلسات تراپی شرکت می کنند، نسبت به افراد دیگر، رابطه موفقیت آمیز تری را تجربه می کنند. یکی از مهمترین اولویت های ما، داشتن رابطه خوب و شاد با همسرمان است. تحقیقات نشان می دهند که درخواست کمک از یک زوج درمانگر ماهر می تواند ما را در راه رسیدن به این امر یاری دهد.

مشاوره زوج درمانی

مشاوره زوج درمانی

کاربرد زوج درمانی چیست؟

مشکلات میان زوجین می تواند کوتاه مدت یا دراز مدت و با شدت مختلفی رخ دهد. این مسائل معمولا از علل متفاوتی سرچشمه می گیرند. برخی از آنها به راحتی قابل حل هستند در حالی که برخی دیگر، با وجود صرف انرژی و تلاش زیاد، حل نخواهند شد. زوج ها لازم است که مهارت های حل مشکلات را داشته باشند، عدم تفاهم را حل کنند و تفاوت های یکدیگر را بپذیرند.

به طور کلی، مشاوره زوج درمانی نوعی از تراپی است که بر حل تعارض های میان زوجین متمرکز می باشد. پروتکل های این درمان، از رابطه ای به رابطه دیگر کاملا متفاوت است. به این معنا که برخی از افراد ممکن است برای حل یک مسئله خاص مانند حسادت یا بی اعتمادی به کمک نیاز داشته باشند، برخی دیگر نیز به دنبال تغییر الگوهای ارتباطی خود با همسرشان هستند. در واقع، هر مشکلی در ازدواج، به چند تکنیک زوج درمانی مخصوص به خود نیاز دارد. دکتر آناهیتا کوچکی، متخصص روانپزشک اصفهان، با توجه به نیازهای خاص زوجین، درمان منحصر به فردی را برای رابطه آنها در نظر می گیرد.

انواع زوج درمانی

مشاوره زوج درمانی با روش ها متفاوتی انجام می شود. بهترین روان درمانگران ایران با توجه به شخصیت زوجین، نیازها و چالش های رابطه آنها، نوع خاصی از این تراپی را پیشنهاد می دهند. هر کدام از این رویکردها نیز دارای گام ها و سوالات زوج درمانی مخصوص به خود است.

زوج درمانی گاتمن

این روش، توسط دکتر جان گاتمن و بر مبنای تحقیقات گسترده و آزمایش های علمی او بنیان گذاری شد.

پروتکل های زوج درمانی گاتمن بر بهبود همدلی، تقویت ارتباط و افزایش صمیمیت متمرکز است. اگر یکی از زوجین برای مراجعه به زوج درمانی دو دل است، انتخاب این رویکرد می تواند گزینه مناسبی برای بهبود رابطه عاشقانه آنها باشد، زیرا تاثیرگذاری آن سریع تر از دیگر روش ها احساس می شود. مشاوره زوج درمانی گاتمن، با تمرکز بر حوزه هایی نظیر تعاملات مثبت میان زوجین، تعهد، ایجاد اعتماد و آموزش مدیریت تعارضات به ترمیم رابطه می پردازد.

زوج درمانی گاتمن

زوج درمانی گاتمن

ایماگو تراپی

در فرایند این نوع درمان، مشاور از شما می خواهد که بر تجربیات دوران کودکی خود تمرکز کنید و آن ها را با شریک زندگیتان در میان بگذارید. هدف ایماگو تراپی این است که زوجین ریشه انتظارات خود را از همسرشان درک کرده و به فرافکنی ها آگاه شوند. همچنین این رویکرد، به بررسی عمیق گذشته طرفین رابطه می پردازد.

مشاوره زوج درمانی با رویکرد ایماگو، بازتاب مواردی نظیر تعاملات خانواده مبدا زوجین، تروما های روحی یا جسمی و خاطرات دردناک کودکی بر رابطه کنونی فرد را بررسی می کند. هدف این روش آن است که به شما و شریک زندگی تان درک بهتری از یکدیگر بدهد و به افزایش همدلی کمک کند. ایماگو تراپی به زوجین این امکان را می دهد تا به التیام زخم های روحی یکدیگر کمک کنند. این مورد نیز به نوبه خود اعتماد میان آنها را افزایش خواهد داد.

مشاوره زوج درمانی هیجان مدار

درمان زوجین با رویکرد هیجان مدار یا EFT بر مفاهیم زیر متمرکز است:

  • اهمیت احساسات
  • نقش احساسات در روابط
  • تقویت دلبستگی
  • تنظیم هیجان

این روش، به عنوان درمانی کوتاه مدت برای بهبود روابط عاطفی طراحی شده است. رویکرد متمرکز بر هیجان در حوزه های زیر کاربرد دارد:

  • رابطه ای که در آن یکی از زوجین افسرده باشد.
  • افرادی که پس از ازدواج خود دچار اضطراب شده اند.
  • درگیر شدن یکی از زوجین در روابط فرازناشویی (خیانت)
  • مشکلات ناشی از سبک دلبستگی ناسالم و تغییر آن به سبکی ایمن و سالم
  • ایجاد پیوند عاطفی قوی میان طرفین رابطه

روان درمانگر آنلاین

روان درمانگر آنلاین

درمان شناختی رفتاری

درمان رفتاری شناختی بیشتر برای درمان بیماران مبتلا به اضطراب، سو مصرف مواد، اختلالات خوردن و افسردگی به کار می رود. با این وجود، سی بی تی نه تنها به عنوان یک درمان فردی فوق العاده است، بلکه برای زوج ها نیز عالی می باشد، زیرا بر شناسایی و بازسازی الگوهای ناسازگار فکری و رفتاری هر زوج، که منجر به ایجاد درگیری میان آنها شده است، تمرکز دارد. هدف CBT در فرایند مشاوره زوج درمانی، به چالش کشیدن باورهای هر فرد برای رفع سوءتفاهم ها، بهبود رابطه، حل و مدیریت تعارضات است. با بررسی نحوه تفکر خود، میتوانید به انگیزه رفتارتان پی ببرید، برای تغییر چارچوب های مخرب فکریتان تلاش کنید و الگوهای مثبتی را جایگزین کنید. همچنین، زوج درمانی رفتاری شناختی می تواند به افراد کمک کند تا در هنگام خشم های شدید و تمایل به خیانت اقداماتی درستی انجام دهند. این رویکرد در درمان اعتیاد نیز کاربردی است.

مزایای زوج درمانی چیست؟

برخی از مزایای زوج درمانی شامل موارد زیر می باشد:

  • حضور یک میانجی یا شخص ثالث برای کمک به تسهیل گفتگو میان زوجین
  • پیدا کردن راه های جدید برای برقراری ارتباط با شریک زندگی خود
  • کاهش اضطراب، پریشانی و تعارض در رابطه
  • اختصاص دادن زمانی با کیفیت برای بهبود تعاملات
  • ایجاد یک فضای امن و آرام در جلسات درمان برای بحث در مورد موضوعاتی که غیر قابل حل به نظر می رسند.
  • تمرین تکنیک هایی برای افزایش صمیمیت جنسی، عاطفی و جسمانی
  • برنامه ریزی برای اولویت قرار دادن رابطه
  • شناسایی الگوهای مخرب و ناسازگار و درمان آنها
  • بازسازی اعتماد میان زوجین
  • ایجاد مرزهای سالم در رابطه
  • آگاهی از مسائل ناخودآگاه و تاثیرات مخرب آنها
  • آموزش مهارت های مدیریت و حل تعارض
  • یادگیری ارتباط با همسر به شیوه ای محبت آمیز و سازنده
  • احساس حمایت شدن، درک شدن و شنیده شدن
  • آموزش مهارت هایی برای ابراز خواسته های خود و شناسایی نیازهای همسر

چند تکنیک زوج درمانی

مشاوره زوج درمانی به افراد آموزش می دهد تا رابطه خود را از جهات مختلف بهبود دهند. در ادامه مطلب به چند تکنیک در این نوع مشاوره می پردازیم.

موضوعات عمیق تری برای گفتگو پیدا کنید: تعاملات سطحی را کنار بگذارید و از شریک زندگی خود سوالاتی عمیق بپرسید. شما با این نوع تعامل می توانید هیجان رابطه را افزایش دهید، همسرتان را بهتر بشناسید و به بهبود صمیمیت در ازدواجتان کمک کنید.

از یکدیگر قدردانی کنید: قدردانی، باعث بهبود رابطه زوجین خواهد شد. این عادت را در خود پرورش دهید که از طرق مختلفی نظیر یادداشت گذاشتن، پیام دادن، مکالمات روزمره و موارد دیگر، به شریک زندگی خود بگویید که بابت کدام یک از کارها و ویژگی ها از او سپاسگزار هستید.

زبان عشق شریک زندگی خود را بشناسید: هر کدام از ما، با توجه به تجربیات و تربیت خاص خود، راه منحصر به فردی را برای ابراز علاقه به معشوقمان انتخاب می کنیم. به گفته دکتر گری چاپمن، شناسایی زبان عشق طرف مقابل به ما کمک می کند تا احساس بهتری در رابطه داشته باشیم و او را بیشتر درک کنیم.

پنج زبان عشق

به طور کلی پنج زبان برای ابراز علاقه وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • دادن هدیه
  • تعریف و تمجید
  • زمان گذاشتن
  • لمس و نزدیکی جسمانی
  • برآورده کردن نیازهای دیگری

صمیمیت رابطه خود را افزایش دهید: همه انسان ها در روابط خود به صمیمیت نیاز دارند. این مفهوم به چند نوع در روابط دیده می شود:

  • افکار شبیه به هم
  • تجربه های مشترک
  • صمیمیت احساسی
  • صمیمیت جنسی
  • صمیمیت در گروه های اجتماعی

شما و همسرتان می توانید عضو یک گروه کوهنوردی شوید، در مورد عقایدتان با هم صحبت کنید یا جملات عاشقانه ای را بسازید که منحصر به فرد و مخصوص رابطه خودتان باشد.

از همسر خود بپرسید که روزش را چگونه گذرانده است: این روش کمک می کند تا صمیمیت رابطه تان را افزایش دهید. همچنین، توسط این پرسش به شریک زندگیتان این پیام را می دهید که او برای شما مهم است.

چه کسانی باید به یک زوج درمانگر ماهر مراجعه کنند؟

اکثر زوجین می توانند برای بهبود صمیمیت، حل مشکلات و ایجاد یک رابطه سالم از مشاوره بهره مند شوند. همچنین، مشاوره زوج درمانی در حل مشکلات خاص رابطه مانند خیانت، سوء مصرف مواد یا ناباروری نیز کاربردی است. این نوع تراپی به افراد کمک می کند تا تعارضات را مدیریت کنند، دوره های استرس زای زندگی را به خوبی پشت سر بگذارند و نهایتا همدلی و درک را در رابطه خود افزایش دهند.

مشاور زوج درمانی
مشاور زوج درمانی

جلسات زوج درمانی

قبل از شروع اولین جلسه مشاوره، درمانگر مسائلی مانند نحوه پرداخت هزینه ها، قوانین جلسات و ملاحظات اخلاقی یا قانونی را با شما در میان می گذارد. همچنین ممکن است از شما و همسرتان خواسته شود تا فرم پذیرش را پر کنید. این فرم شامل سوالاتی نظیر نام، آدرس، نوع بیمه و سابقه پزشکی می باشد. در جلسه اول زوج درمانی، در مورد جزئیات رابطه شما و اهدافتان از درمان بحث خواهد شد. همچنین درمانگر به شما کمک می کند تا مسائلی که در رابطه نیاز به بهبود دارند را شناسایی کنید و اهداف درمانی مناسبی را تعیین کنید.

سخن آخر

بسیاری از افراد تصور می کنند که فقط زمانی که به طلاق فکر می کنند یا دچار مشکلات حادی نظیر خیانت و اعتیاد شده اند، باید به مشاوره زوج درمانی مراجعه کنند. در واقع، همین تصور، ما را به نقطه غیر قابل برگشتی در روابطمان می رساند. زوج درمانگر به افراد کمک می کند تا پتانسیل بالقوه عشق را بالفعل کنند و ازدواج طولانی مدتی را برای خود تضمین کنند.

سوالات متداول

آیا ممکن است زوج درمانگران طلاق را توصیه کنند؟

به طور کلی، زوج درمانگران طلاق را توصیه نمی کنند. هدف درمانگر این است که با فراهم کردن فضایی امن برای برقراری ارتباط، راهنمایی زوجین برای حل تعارضات و ایجاد صمیمیت بین آنها، به افراد کمک کند تا مشکلات خود را حل کنند و روابط خود را بهبود بخشند. طلاق یک تصمیم بسیار جدی است که تنها باید پس از بررسی دقیق تمام عواقب احتمالی اتخاذ شود.

آیا ممکن است زوج درمانی اوضاع رابطه را بدتر کند؟

زوج درمانی می‌تواند شرایط را بدتر کند اگر زوجین آمادگی یا تمایلی برای رسیدگی به مسائلی که آنها را به سمت درمان کشانده است، نداشته باشند. اگر یک یا هر دو طرف به طور کامل به رابطه متعهد نباشند یا علاقه ای به حل مسائل نداشته باشند، زوج درمانی می تواند به ضرر طرفین تمام شود.

چه نوع درمانگری برای زوجین مناسب است؟

تنها درمانگران ازدواج و خانواده که دارای تحصیلات، آموزش و تجربه تخصصی در این زمینه هستند، مناسب می باشند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonدرخواست مشاوره