روان درمانی تحلیلی چیست؟

روان درمانی تحلیلی

روان درمانی راهی برای کمک به افراد و درمان اختلالات روانی آنها است. همچنین جلسات تراپی برای افرادی که دارای مشکلات عاطفی و خانوادگی هستند نیز موثر واقع می شود. این نوع درمان می تواند علائم آزاردهنده اختلال را بهبود داده و کنترل کند. افرادی که برای درمان روان خود مراجعه می کنند به مرور می توانند عملکرد بهتری داشته باشند و رضایت خود را از زندگی افزایش دهند.

روان درمانی به شما کمک می کند تا در حل مشکلات زندگی روزمره خود نیز بهتر عمل کنید.

روان درمانی گفتگو هاییه که بین متخصص و مراجع صورت میگیره که درمان و اصلاح رفتار رو به دنبال داره .
متاسفانه برخی روان درمانی رو با درد و دل عادی آدم ها برای هم اشتباه میگیرن و توجه ندارن که هر گفت و گویی منجر به حل مشکل نمیشه.

خیلی از مشکلات عادی بامشاوره های نادرست افراد غیر متخصص به مشکلات فجیعی تبدیل میشه که حل شدنش کار راحتی نیست.

روان درمانگر، با استفاده از اصول و تکنیک های روانشناختی و فنون روان درمانی، به دنبال تغییر، اصلاح و درمان مشکلات شناختی ، عاطفی و رفتاری مراجعه.
یادتون باشه با انتخاب یک روان درمانگر خوب زندگی شما روز به روز بهتر میشه…😉

رفتار درمانی چیست؟

رفتار درمانی یکی از رویکردهای روان درمانی پرطرفدار بین روانشناسان است. این نوع از تراپی اغلب برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت درمان استفاده می شود. از گذشته تا کنون رفتار درمانی دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. این تغییرات نه تنها در تئوری این درمان، بلکه در نحوه نگرش درمانگران به آن نیز به وجود آمده است. درمان رفتاری را می توان بر اساس مبانی نظری، تغییرات آن از ابتدا تا زمان حال و پروتکل های درمان اختلالات توصیف کرد. این رویکرد بر نقش یادگیری در ایجاد رفتارها متمرکز می باشد. عملیاتی کردن و عینی بودن مراحل مداخله یکی از مشخصه های بارز این نوع درمان است.

ایوان پاولوف با کشف شرطی سازی کلاسیک نقش مهمی در بنیان نهادن پایه های درمان رفتاری داشت. یکی از تکنیک های درمان رفتاری بر اساس شرطی سازی کلاسیک، حساسیت زدایی منظم است. در این روش درمانگر از طریق قرار دادن مکرر درمانجو در معرض هر چیزی که باعث اضطراب او می شود، به درمان اختلال فوبیای او کمک می کند. ثورندایک نیز شرطی شدن عامل را کشف کرد. این نوع یادگیری نیز بر شکل دادن یک رفتار بر اساس پاداش و تنبیه متمرکز است.

دوره روان درمانی تحلیلی

روان درمانی تحلیلی، که درمان یونگی نیز نامیده می شود، رویکردی است که توسط کارل یونگ بنیان نهاده شده است. اساس این رویکرد متعادل ساختن هشیار و ناهشیار می باشد. در واقع هدف درمان یونگی، همسوسازی افکار خودآگاه و ناخودآگاه است. این رویکرد انگیزه های مدفون شده در اعماق ناخودآگاه را بررسی می کند. درمانگران یونگی از تحلیل رویا، تداعی کلمات و فعالیت های خلاقانه مانند نقاشی، نمایش، رقص و موسیقی استفاده می کنند. روان درمانی تحلیلی در بهبود اضطراب، افسردگی، انواع فوبیا و فتیش ها موثر واقع می شود. طبق تئوری روانشناسی تحلیلی یونگ علائم این اختلالات، مانند رویاها، حاوی معانی پنهان هستند. یکی از مفاهیم مورد بحث در این نظریه، کهن الگو ها می باشند. کهن الگو بخشی از ناخودآگاه جمعی انسان محسوب می شود.

برخی از کهن الگوها شامل آنیما و آنیموس، دلقک یا جوکر، پدر، مادر و خردمند هستند. یکی دیگر مفاهیم تئوری روانشناسی تحلیلی، مفهوم سایه است. سایه در نظر یونگ، جنبه تاریک و مرموز شخصیت است. کارکرد آن نیز این است که اضطراب، خجالت یا شرم و ویژگی های منفی شخص را پنهان کند. در واقع سایه همان نقاب یا چهره ای است که فرد به دیگران نشان می دهد. روان تحلیل اصفهان روان تحلیلی یکی از جذابترین رویکردهای روانشناسی است.

می توانید به صورت آنلاین یا حضوری با روان تحلیل اصفهان در ارتباط باشید. روان تحلیلگر لایه های عمیق ناهشیار شما را بررسی می کند تا دلایل رفتارهای مبهم خود را بفهمید و دوره درمانی موثری را تجربه کنید.

روان درمانی تحلیلی
بهبود علائم تحلیل

اختلالات روانی چیست؟

بیماری روانی که اختلال روانی نیز نامیده می شود، به طیف گسترده ای از اختلالات مربوط به سلامت روان انسان اشاره دارد. این اختلالات بر خلق و عاطفه، جریان و محتوای تفکر و رفتار ما تاثیر می گذارند. درمان اختلالات مربوط به سلامت روان با تراپی، دارو درمانی یا استفاده از هر دوی آنها به گونه ای همزمان صورت می گیرد. نمونه هایی از اختلالات روانی عبارتند از افسردگی، اختلالات اضطرابی، اسکیزوفرنی، اختلالات خوردن، رفتارهای اعتیادآور مانند قمار، وسواس، تروما، اختلالات عصبی-رشدی، اختلالات تجزیه ای، اختلالات شخصیت و سوء مصرف مواد.

درمانگران در تشخیص اختلالات روانی چندین معیار را در نظر می گیرند. این معیار ها عبارتند از:

• رنجی که ناشی از علائم بیماری است.
  • تفاوت رفتارهای بیمار با هنجار و عرف جامعه
  • دوری از انحراف جامعه
  • عملکرد فرد در روابط عاطفی، شغلی، تحصیلی و خانوادگی
  • آسیب پذیری ژنتیکی و محیطی

زمینه ژنتیکی بیماری برای بروز علائم آن علتی لازم است ولی کافی نیست. تاثیر عوامل محیطی را نیز نمی توان انکار کرد. منظور از عوامل محیطی اتفاقات استرس زایی می باشد که فرد در طول زندگی تجربه کرده است. با توجه به مطالب گفته شده دو عامل مهم در ابتلا به بیماری روانی مهم است. این علائم شامل موارد زیر می باشد:

1. عامل زمینه ساز که شامل ژنتیک و خلق و خو است.
  2. عامل شروع کننده که بیانگر نخستین باریست که شخص اولین علامت بیماری را نشان داده است.

روان درمانی پویشی

روان درمانی پویشی برگرفته از درمان روانکاوی بوده و هر دوی آنها بر اساس نظریات زیگموند فروید می باشند. درمان روان پویشی شکل عمیقی از روان درمانی مبتنی بر نظریه فروید و اصول روانکاوی است. صحبت در مورد مشکلاتمان در یک محیط امن مانند جلسات تراپی می تواند بسیار موثر باشد. با این وجود روان پویشی از این موضوع فراتر رفته و بر رابطه بیمار با دنیای درونی خود متمرکز است. در واقع درمان روان پویشی بر روی تجربه مولفه های فیزیولوژیک، شناختی و رفتاری احساسات متمرکز است.

پس از جلسات روان پویایی فرد یاد میگیرد که چگونه با تجربه درست احساسات از رنج کشیدن، آسیب زدن به خود و دیگران خلاصی یابد.رویکرد روان پویشی اغلب برای درمان افسردگی و سایر اختلالات روانی حاد استفاده می شود. با این حال اکثر افراد، به ویژه کسانی که معنای زندگی خود را از دست داده اند و در ایجاد یا حفظ روابط مشکل دارند، می توانند از این نوع درمان بهره ببرند.

مطالعات نشان داده‌ است که این رویکرد بر بهبود علائم اختلال اضطراب اجتماعی، اختلالات خوردن، دردهای جسمانی که علل روانشناختی دارند، مشکلات روابط و سایر اختلالات موثر واقع شده است.

درمان روان پویشی برای کودکان و نوجوانان نیز استفاده می شود. همچنین این رویکرد در درمان اختلال شخصیت مرزی نیز مفید است. با این حال این نوع درمان برای افراد مبتلا به روان پریشی، اختلال استرس پس از سانحه و اختلال وسواس فکری- جبری کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

تحقیقات نشان می دهد که درمان روان پویشی می تواند به اندازه درمان هایی مانند درمان شناختی-رفتاری موثر باشد. بهترین روانشناس اصفهان احساسات، راهنمای زندگی ما هستند. هرگاه یاد بگیریم که قبل از هر کاری به احساسات خود بنگریم و بگذاریم راه را به ما نشان دهند، می توانیم گره های زندگی خود را باز کنیم. شما به کمک روانشناس اصفهان که رویکرد پویشی داشته باشد، می توانید بیاموزید که چگونه رابطه صلح آمیز و دوستانه ای با خود داشته باشید.

بهترین روانشناس اصفهان

درمان شناختی رفتاری

رویکرد شناختی رفتاری یا CBT نوع رایجی از روان درمانی می باشد. رویکرد شناختی رفتاری، درمانی ساختار یافته با تعداد جلسات محدود است. سی بی تی به شما کمک می کند تا از تفکرات نادرست و منفی خود آگاه شوید و بتوانید موقعیت ها را بدون تحریف های شناختی ارزیابی کنید. این نوع تراپی می تواند در درمان اختلالات سلامت روان مانند افسردگی، اختلالات اضطرابی، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال خوردن بسیار موثر باشد.

درمان شناختی رفتاری به تنهایی یا با دارو درمانی انجام می شود. شما پس از اتمام دوره درمان خود به مشکلات زندگی به روشی موثرتر پاسخ داده و موقعیت های استرس زای زندگی را بهتر مدیریت خواهید کرد.

سلامت روانسی بی تی به شما کمک می کند تا به اهداف زیر دست یابید:·

• علائم بیماری روانی را مدیریت کنید
  • از عود علائم اختلال جلوگیری کنید.
  • بدون استفاده از دارو، مشکل خود را حل کنید.
  • تکنیک های مقابله با موقعیت های استرس آور زندگی را بیاموزید.
  • روش های مدیریت و کنترل احساسات را در زندگی خود استفاده کنید.
  • تعارض های ایجاد شده در رابطه را حل کنید و راه های بهتری را برای برقراری ارتباط بیاموزید.
  • با غم یا از دست دادن کنار بیایید.

بر آسیب های عاطفی و تروما هایی نظیر سوء استفاده جنسی، جسمی و روانی غلبه کنید. با بیماری لاعلاج خود کنار بیایید.

اختلالات سلامت روان که با CBT بهبود می یابند عبارتند از:

• اختلالات اضطرابی
  • فوبیا·
  • PTSD
  • اختلالات خواب
  • اختلالات اشتها
  • اختلال وسواس (OCD)
  • اختلالات مصرف مواد
  • اختلالات دوقطبی
  • اختلالات جنسی

درمان اختلالات روانی

بیماری های روانی به شرطی قابل درمان هستند که فرد به زندگی کردن با آنها خو نگرفته و به دنبال روان درمانی باشد. درمانگر مناسب و متبحر می تواند به بهبود وضعیت بیمار کمک کند یا علائم او را تخفیف دهد. با این وجود برای برخی از بیماری ها صرفا روان درمانی کافی نبوده و شخص به دارو نیز نیاز خواهد داشت. داروها زمانی استفاده می شوند که بیماری روانشناختی زندگی فرد را مختل کرده و علائم قابل کنترل نباشند.

درمان اختلالات روانی

گاهی اوقات، علائم ممکن است برای فرد گیج کننده باشد یا شخص هوشیاری کافی برای تشخیص بیماری خود نداشته باشد. همچنین در اختلالات شخصیت نیز فرد بینش کافی برای تشخیص علائم خود را ندارد. در اینگونه موارد، خانواده یا دوستان شخص می‌توانند برای کسب اطلاعات در مورد اینکه چگونه می‌توانند به بهترین شکل به فرد کمک کنند، به روانشناس مراجعه نمایند.

برخی از بیماری ها نیز صرفا با مصرف دارو، جلسات تراپی، حمایت و کمک اطرافیان قابل درمان نیستند. این بیماران باید برای درمان در بیمارستان های روان برای مدت محدود یا تا آخر عمر خود بستری شوند.

اختلالاتی که نیاز به بستری در بیمارستان روان دارند عبارتند از:

• اسکیزوفرنی و سایر اختلالات سایکوتیک
  • اختلال شخصیت مرزی با سابقه خودکشی
  • اختلال هذیانی حاد
  • افسردگی همراه با سایکوز
  • اختلال دوقطبی
  • اختلال شخصیت پارانوئید همراه با هذیان و توهم

انواع روان درمانی

تمامی روانشناسان از یک یا چند نظریه روان درمانی در جلسات تراپی استفاده می کنند. این نظریه ها به عنوان راهنما و نقشه راه برای روانشناسان عمل می کند. تئوری های درمانی، درمانگران را در فرآیند درک مراجع و مشکلات آنها، پیدا کردن راه حل و در نهایت درمان مراجعان راهنمایی می کند. رویکردهای روان درمانی به پنج مورد تقسیم می شوند. این رویکرد ها شامل روانکاوی، شناختی، رفتاری، انسان گرا و کل نگر می باشند.

رفتار درمانی

همانطور که پیش از این اشاره کرده ایم، رفتار درمانی نوعی روان درمانی نسبتا کوتاه مدت بوده و شامل طیف وسیعی از تکنیکها و مداخلات خاص است. این روش ها، بسته به ماهیت و نوع مشکلی که باید درمان شود، به تنهایی یا به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین رفتار درمانی را نمی توان به عنوان یک روش درمانی محدود که بر یک مدل نظری واحد تکیه دارد، بررسی کرد. پیشینه این رویکرد متشکل از انبوهی از نظریه ها، سبب شناسی و تکنیک های درمانی است. جهت گیری این رویکرد نیز متمایل به روانشناسی تجربی می باشد.

سخن آخر

به طور کلی، جلسات روان درمانی برای درمان تروما، بیماری های جسمانی که علل روانشناختی دارند، سوگ، اختلالات روانی خاص، افسردگی و اضطراب موثر واقع می شود.

انواع مختلفی از رویکرد های روان درمانی وجود دارد. هر کدام از این رویکرد ها با توجه به نوع مشکل و شخصیت فرد می تواند موثر باشد.

همچنین جلسات درمان ممکن است همراه با دارو یا سایر روش های درمانی پیش برود.

سوالات متداول روان درمانی تحلیلی

رویکرد در روانشناسی به چه معنا است؟

رویکرد روانشناسی دیدگاهی است که بر اساس فرضیاتی در مورد رفتار انسان ها پایه گذاری شده است.

رویکرد مباحثی نظیر رشد انسان، آسیب شناسی و پروتکل درمانی را دربر میگیرد. شناخته شده ترین رویکرد روانشناختی چیست؟

روان پویشی و روان تحلیلگری از قدیمی ترین و شناخته شده ترین رویکردها محسوب می شوند.

روان درمانی بر چه اهدافی متمرکز است؟

روان درمانی بر چهار هدف اصلی متمرکز است: توصیف، توضیح، پیش بینی، تغییر یا کنترل رفتارها

Call Now Buttonدرخواست مشاوره