کاربرد زوج درمانی چیست؟

 کاربرد زوج درمانی چیست؟

کاربرد زوج درمانی

زوج درمانی

اگر در رابطه خود دچار چالشی شده اید، همین حالا از بهترین متخصص زوج درمانی وقت بگیرید زیرا شما در همان ابتدای درمان تاثیرات شگفت انگیز آن را خواهید دید. زوج درمانی گونه ای از روان درمانی است که برای کمک به شما و همسرتان انجام می شود. این نوع از مشاوره، تعارضات و چالش هایی را که ممکن است بر رابطه افراد تاثیرات مخربی بگذارد را شناسایی و حل می کند.

به طور کلی، تراپی زوجین باعث افزایش صمیمیت، اعتماد، اطمینان بیشتر، حل بهتر تعارضات، زندگی شادتر و بهبود اعتماد به نفس زن و مرد خواهد شد.

کاربرد زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی فقط برای بهبود اختلافات و مشکلات زوجین نیست. در واقع، حتی سالم ترین و شادترین روابط نیز برای عبور از چالش های زندگی به کمک یک متخصص نیاز دارند. در مواقعی که احساس می کنید راهکار های سابق دیگر پاسخگوی مشکلات رابطه شما نیستند، اشتیاق تان را به شریک زندگی خود از دست داده اید، درگیر روابط مثلثی شده اید و در مورد هر مسئله دیگری که ذهن شما را به خود مشغول کرده است، زوج درمانی می تواند موثر و اثربخش واقع شود.

برخی از مزایای این نوع مشاوره شامل موارد زیر است:

  • بهبود مهارت های ارتباطی بین زوجین
  • کشف ریشه و علل عمقی تعارضات
  • ایجاد درکی بهتر برای طرفین رابطه
  • تشویق به پذیرش یکدیگر
  • افزایش حمایت عاطفی در رابطه
  • بازگرداندن صمیمیت عاطفی و فیزیکی
  • کاهش احتمال جدایی و طلاق
  • کاهش برخورد های اجتنابی، پرخاشگرانه و منفعلانه
  • بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس زوجین
  • ایجاد انعطاف پذیری در رابطه
  • بازگرداندن اعتماد از دست رفته
  • فراهم کردن یک محیط امن و فرصتی مناسب برای بهبودی رابطه
  • ایجاد ظرفیت روانی در فرد برای حل تعارضات
مشاور زوجین
مشاور زوجین

زوج درمانی می تواند برای مشاوران و زوجین چالش برانگیز باشد زیرا زمانبر بوده و نیازمند تلاش زیادی است. با این وجود، روش گاتمن نسبت به دیگر رویکرد ها دارای پروتکل های ساده تری است. رویکرد دکتر جان و جولی گاتمن متدی منحصر به فرد است که مبتنی بر شواهد، آزمایش و تحقیقات گسترده می باشد. روش گاتمن، برخلاف دیگر رویکردهای زوج درمانی، هدف گرا و بسیار ساختار یافته است. این متد، درمان را بر اساس یک فرآیند ارزیابی دقیق شروع کرده و پیش می برد. فرایند ارزیابی به درمانگر این امکان را می دهد تا به خوبی مشکلات رابطه عاطفی را شناسایی و حل کند.

اهمیت مراجعه به روانشناس و زوج درمانگر

عدم مشاوره قبل از ازدواج، به افراد این فرصت را نخواهد داد تا ارزش ها، باورها، چالش ها و مشکلات محتمل را در رابطه خود شناسایی و رفع کنند. همانطور که مراجعه به زوج درمانگر قبل از تشکیل یک زندگی مشترک ضروری است، پس از آن نیز مزایای خاص خود را دارد. در ادامه این مطلب به مزایا و اهمیت مراجعه به مشاور قبل از ازدواج اشاره خواهیم کرد.

  • قبل از اینکه تعهدی برای ازدواج بدهید، می توانید مشکلات احتمالی را پیدا کنید.
  • صمیمیت و ارتباط خود را بهبود می بخشید.
  • آگاهی خود را افزایش می دهید.

روش های زوج درمانی چیست؟

طیف گسترده ای از روش ها و رویکردها برای مشاوره زوجین وجود دارد. انتخاب هر کدام نیز با توجه به اهداف فرد متفاوت خواهد بود. در ادامه چند روش متداول زوج درمانی را به اختصار توضیح خواهیم داد.
روش گاتمن
این متد برای بهبود کیفیت رابطه و افزایش صمیمیت بین زوجین استفاده می شود. این روش، توسط جان و جولی گاتمن بنیان گذاری شده است. رویکرد گاتمن به زوج ها کمک می کند تا تعارضات رابطه را مدیریت کرده و درک بهتری از یکدیگر داشته باشند. تحقیقات نشان داده است که این متد برای ایجاد یک رابطه عاطفی متعهدانه و طولانی مدت موثر است.

بهبود رابطه عاطفی
بهبود رابطه عاطفی

همچنین هدف این روش آموزش مهارت های حل مسئله به زوجین می باشد. یکی از نقاط قوت این رویکرد، ایجاد ظرفیتی برای بخشش کینه ها و رنجش های قدیمی بین طرفین رابطه است. این امر که به عنوان پاکسازی عاطفی شناخته می شود، افراد را به نقطه ای که به تازگی عاشق یکدیگر شده بودند، بازمی گرداند. در فرایند درمان گاتمن، به جای حذف تعارضات، یاد می گیرید که چگونه آنها را کنترل کنید.

رفتار درمانی شناختی  (CBT)

این روش برای تغییر الگوهای مخرب فکری و رفتارهای منفی در رابطه عاطفی طراحی شده است. درمان شناختی رفتاری یا سی بی تی، در ابتدا برای بهبود بیماری هایی نظیر اضطراب، افسردگی، سوء مصرف مواد و اختلالات خوردن استفاده میشد. به طور کلی، این رویکرد بر مفهوم مثلث شناختی استوار است. به این معنا ​​که افکار بر رفتارها تاثیرگذار است. همچنین افکار ما احساساتمان را نیز کنترل می کنند.

در نهایت این احساسات و افکار هستند که منجر به اعمال مخرب یا سازنده می شوند.

تا حالا پیش زوج‌ درمانگر رفتید؟

مراجعه بهش چقدر تونسته برای بهبود رابطه‌تون موثر باشه؟

اگر بتوانید به افکار خود آگاهی پیدا کرده و آنها را تغییر دهید، می توانید احساس و رفتار خود را نیز کنترل کنید. زوج درمانی مبتنی بر سی بی تی به افراد می آموزد که چگونه تفسیرهای منفی و تحریف های شناختی منجر به تخریب رابطه می شوند. درمانگران این رویکرد، ابتدا نحوه تفکر زوجین در مورد مشکلات را شناسایی می کنند و سپس به آن ها کمک می کنند تا یاد بگیرند که چگونه تفکر خود را تغییر دهند. همچنین مشاوران از طرفین رابطه می خواهند تا تمرینات و تکالیفی را انجام دهند. هدف تمرینات سی بی تی این است که افراد متوجه شوند که افکار آنها چگونه بر زندگی روزمره و رابطه عاطفیشان تاثیر می گذارد.

زوج درمانی متمرکز بر هیجان  (EFCT)

این رویکرد، یکی از مفیدترین و موثرترین روش های شناخته شده برای درمان زوجین می باشد. درمان هیجان مدار، به نسبت دیگر روش ها، بیشتر مورد تحقیق و آزمایش قرار گرفته است. درمانگر ای اف تی، در ابتدا از طرفین رابطه می خواهد تا مسائل مشکل ساز در رابطه را بیان کنند. در قدم دوم، زوج درمانگر به همراه درمانجویان تلاش می کند تا احساسات زیربنایی این مشکلات را شناسایی کند و به آنها کمک می کند تا درک خود را نسبت به این هیجانات بالا ببرند.

 

متد هیجان مدار، بر بهبود دلبستگی و پیوند بین زن و مرد متمرکز است. این رویکرد، درمانی کوتاه مدت بوده و معمولا بین هشت تا بیست جلسه طول می کشد.

ایماگوتراپی
متد ایماگو بر این اصل استوار است که مشکلات زوجین، آیینه ای از نیازهای برآورده نشده و زخم های التیام نیافته دوران کودکی است. در واقع، ترومای کودکی منجر به حساسیت بیش از حد در رابطه، تعارضات و آسیب پذیری بالای فرد می شود. کلمه ایماگو به معنای تصویر است. این متد نیز به تصویری از والدین ما و همان عشقی اشاره دارد که از آنها دریافت می کردیم. وقتی در رابطه عاطفی هستیم، این تصویر را بر شریک زندگی یا پارتنر خود فرافکنی می کنیم. عشقی که والدین نثار ما می کردند، مجموعه ای از رفتارهای مثبت و منفی بوده است.

برای مثال ممکن است هرگاه که در کودکی توسط پدرتان مورد محبت قرار میگرفتید، پس از مدتی شما را طرد یا تنبیه می کرده است. این مسئله باعث می شود که در ذهن شما عشق غیرقابل پیش بینی باشد و تصور کنید که هر اتفاق خوبی، حادثه ای منفی به همراه دارد. هدف درمان این است که این تصاویر ذهنی را به آگاهی بیاورید تا بتوانید افکار، احساسات و رفتارهای منفی مرتبط با آن را شناسایی کنید.

این روند به شما کمک می کند تا ترومای دوران کودکی خود را که بر نحوه رفتار شما با شریک زندگیتان سایه افکنده است، درمان کنید.

بهترین مرکز مشاور ازدواج و زوج درمانی

بسیاری از افراد به دنبال بهترین متخصص زوج درمانی می گردند. در ادامه این مطلب به نکات مهمی در زمینه انتخاب یک زوج درمانگر ایده آل اشاره خواهیم کرد.
به درمانگرانی مراجعه کنید که در زمینه زوجین آموزش های تخصصی دیده اند.
زمانی که به روانشناس، درمانگر ازدواج یا خانواده، مشاور و  مددکار اجتماعی مراجعه می کنید، مطمئن شوید که دارای مجوز از سازمان نظام روانشناسی یا بهزیستی است. همچنین او باید در زمینه رویکرد های زوج درمانی، دوره های تخصصی را گذرانده و تحت نظارت سوپروایزر نیز باشد. به طور کلی، همه درمانگران، مجوز کارگاه های معتبر زوج درمانی را ندارند. علاوه بر این، ممکن است تحت نظر سوپروایزر رسمی آن رویکرد نیز نباشند. علاوه بر بررسی موارد گفته شده از درمانگر انتخابی خود بپرسید که چند درصد از زوج ها با کمک او به نتایج موفقیت آمیزی رسیده اند و چند درصد از آنها روند درمان خود را ادامه دادند.

برخی از رویکردهای محبوبی که آموزش و نظارت حرفه ای بر آنها اعمال می شود، شامل موارد زیر است:

  1. روش گاتمن
  2. متمرکز بر هیجان (EFT)
  3. روایت درمانی
  4. زوج درمانی رفتاری یکپارچه نگر (IBCT)
  5. مشاوره زوج مبتنی بر روان پویشی کوتاه مدت
  6. ایماگوتراپی
مرکز مشاوره زوج درمانی
مرکز مشاوره زوج درمانی

فقط افرادی که به درمان خود پایبند هستند و در آن استمرار دارند، بهبود می یابند.
تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که فقط زوج هایی که به درمان خود ادامه می دهند، بیشترین پیشرفت را در دراز مدت خواهند داشت. زوج درمانگران باتجربه به خوبی می‌دانند که بین بهبودی های سریع ناشی از پرداختن به مسائل سطحی و درمان های عمیق ناشی از بررسی مشکلات ریشه ای تفاوت زیادی وجود دارد. ممکن است که در چند جلسه اول، پیشرفت های قابل توجهی را مشاهده کنید. با این وجود، باید هشت تا ده جلسه درمان خود را ادامه دهید. به این ترتیب اطمینان می یابید که هم مسائل سطحی و هم موضوعات عمیق به خوبی بررسی شده اند.
سخن آخر

بهترین زوج درمانگر اصفهان

زوجین معمولا در جستجوی آدرس روانشناس زوج درمانی در اصفهان هستند یا به دنبال بهترین مشاوره زوج درمانی در اصفهان، تهران، مشهد یا سایر شهرهای بزرگ می گردند. برای این مسئله، می توانید در پلتفرم هایی که برای تراپی آنلاین طراحی شده اند، درمانگر مورد نظر خود را بیابید و از او وقت بگیرید یا حضوری به مطب آنها مراجعه کنید.

هزینه مشاوره زوج درمانی

نکته پایانی این است که بسیاری از افراد به علل مختلف از مشاوره اجتناب می کنند. یکی از این دلایل هزینه مشاوره زوج درمانی می باشد. با این وجود، اگر استمرار ازدواجتان برای شما مهم است، مبلغی را برای این موضوع در نظر بگیرید.

سوالات متداول

کدام درمانگر برای بهبود رابطه عاطفی و ازدواج مناسب است؟
تنها درمانگران ازدواج و خانواده که دارای تحصیلات، آموزش و تجربه تخصصی مرتبط باشند، برای این کار مناسب هستند. در واقع، فقط افراد متخصص زوج درمانی می توانند در زمینه های مختلف به زوجین کمک کنند.

 

زوج درمانی برای چه مسائل کاربردی است؟

زوج درمانی، نوعی از روان درمانی می باشد که در آن درمانگر به زوجی که در رابطه عاطفی خود دچار تعارض هستند کمک می کند تا ارتباط خود را بهبود بخشیده و چالش ها را حل کنند. این درمان برای تمامی زوج ها موثر است. به این معنا که افراد متاهل، مجردهایی که در رابطه عاطفی هستند و حتی همجنسگرایان نیز می توانند از این نوع درمان بهره ببرند.

 

چه زمانی برای اصلاح یک رابطه خیلی دیر شده است؟

در برخی مواقع حتی مراجعه به زوج درمانگر نیز رابطه را ترمیم نخواهد کرد. در ادامه به پنج نشانه اشاره خواهیم کرد. هرگاه حضور یکی از آنها را در رابطه خود احساس کردید، بدانید که دیگر فرصتی برای اصلاح و ترمیم آن وجود ندارد:

  • دائما از یکدیگر جدا می شوید و دوباره به هم برمی گردید.
  • از همسر خود می ترسید.
  • دلبستگی و احساسات شما نسبت به یکدیگر از بین رفته است.
  • رابطه شما سمی است. به این معنا که یکی از طرفین رابطه از دیگری سواستفاده می کند.
  • یکی از شما حاضر به تلاش برای ترمیم رابطه نیست.

 

🔅دکتر آناهیتا کوچکی
🔹بورد تخصصی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
🔹 روانپزشک و روان‌درمانگر
🔹متخصص اعصاب و روان
🔹زوج درمانگر
🔻آدرس : اصفهان، خیابان توحید میانی، بعد از چهارراه مهرداد، نبش کوچه‌ی ۲۲ ساختمان یادبود، طبقه‌ی ۴.
☎️031-31310628
📱09132107945

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonدرخواست مشاوره